WANDELEN IN TIJDEN VAN CORONA, WAAR MOET JE JE AAN HOUDEN:

Blijf binnen als jij of een huisgenoot ziek is
Ga niet naar buiten als jijzelf of een huisgenoot van je de klachten heeft als neusverkoudheid, keelpijn, hoesten en/of koorts)

Wandel niet in een groep
Hoewel wandelen in een groep natuurlijk heel gezellig is, moeten we sociale contacten op dit moment zoveel mogelijk beperken. Ga daarom bij voorkeur alleen op pad en maximaal met één iemand anders.

Zoek rustige gebieden
Vermijd drukke gebieden, zoals winkelstraten en drukke parken. Zoek een rustig gebied uit om in te wandelen. Kom je andere wandelaars tegen, houd dan voldoende afstand (1,5 meter).

Varieer in je wandelroutes
Zeker als je gewend bent om met anderen te wandelen, kan in je eentje wandelen op den duur misschien wat gaan vervelen. Zoek daarom verschillende routes uit. Of ga eens op de fiets naar een gebied dat je nog niet kent. Op die manier kun je variatie aanbrengen in je wandelingen.

Geniet (extra) van de omgeving
Het voordeel van in je eentje wandelen: je hebt volop de gelegenheid om je omgeving goed in je op te nemen. Let daarom extra goed op wat je ziet, hoort, voelt en ruikt. Zeker in de lente kun je volop genieten van de natuur. Geef jezelf voor iedere wandeling bijvoorbeeld een opdracht: probeer zoveel mogelijk verschillende soorten vogels te ontdekken of fotografeer zoveel mogelijk bloeiende planten met je smartphone. Dit is meteen een mooie vorm van afleiding in onzekere tijden.

Let op hygiëne, ook onderweg
Het coronavirus verspreidt zich via vochtdruppels, zoals snot en speeksel. Spuug dus niet op de grond. Krijg je onderweg last van een loopneus, snuit je neus dan in een papieren zakdoek en gooi deze in een afvalbak. Hoest en nies in je elleboog. Raak onderweg zo min mogelijk voorwerpen aan. Soms ontkom je hier niet aan, bijvoorbeeld bij stoplichtknoppen. Raak je iets aan, ga dan daarna niet met je hand in je gezicht. Was bij thuiskomst goed je handen.

Overdrijf niet
Voldoende beweging is heel belangrijk, maar overdrijf niet in je wandeltempo en afstand. Begin je net met wandelen, bouw de afstand dan langzaam uit om blessures te voorkomen. Van een langere wandeling moet je lichaam bovendien herstellen. Het laatste wat je in deze periode wilt, is oververmoeid raken en daardoor vatbaarder zijn voor virussen. Zorg behalve voor voldoende beweging ook voor voldoende rust.

Neem voldoende eten en drinken mee
Misschien ben je bij langere wandelingen gewend om halverwege je wandeling ergens iets te gaan eten en drinken. Dit is op dit moment helaas niet mogelijk, want horecagelegenheden zijn gesloten. Zorg er daarom voor, zeker als je een flinke wandeling gaat maken, dat je voldoende eten en drinken meeneemt.

Zorg goed voor jezelf
Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk blijft. Eet gezond (onder andere voldoende groente en fruit) en zorg voor voldoende nachtrust. Ga dus liever niet met een lege maag op pad en vul je energie na een lange wandeling weer aan. Ga in deze periode niet streng lijnen, want hierdoor ben je vatbaarder voor ziektes.

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer nieuws

BEWEEG DE ZOMER DOOR!

We gaan deze zomer wandelen, fietsen, buiten gymmen en cognitieve fitnessen. Het start op dinsdag 7 juli en we gaan 6 weken lang door tot en met donderdag 13 augustus.

BUSJE KOMT ZO!

Voor alle kinderen die lekker buiten willen spelen in de zomervakantie: de Buitenspeelbus komt weer!